Ramowy Rozkład Dnia Do spisu treści Dodatkowe propozycje dla dzieci!


Tą stroną sieci Web jest Biuletyn Informacji Publicznej




STATUT MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 45

W KATOWICACH


TEKST JEDNOLITY


opracowany na podstawie :

  1. Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o Systemie Oświaty (Dz. U. z 1996 r. nr 67 poz. 329 ze zm.).

  2. Rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowego statutu publicznego przedszkola (Dz. U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.).

  3. Rozporządzenia MENiS z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U. z 2003r. nr 11, poz. 114).

  4. Konwencja Praw Dziecka przyjęta przez zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (Dz. U. z 1991 r. poz.526).

  5. Rozporządzenie MENiS z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2002 r. nr 51,poz. 458).




ROZDZIAŁ I


Postanowienia ogólne


§ 1

  1. Miejskie Przedszkole nr 45, zwane dalej "przedszkolem" jest przedszkolem publicznym.

  2. Siedziba przedszkola znajduje się w Katowicach przy ul. Sokolskiej 25.

  3. Organem prowadzącym przedszkole jest Miasto Katowice.

  4. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Śląski Kurator Oświaty.

  5. Na stemplu przedszkola używana jest jego pełna nazwa wraz z dodatkowymi informacjami:


    Miejskie Przedszkole Nr 45
    40 – 086 Katowice, ul. Sokolska 25
    NIP 634-22-89-018
    Tel. (0 – 32 ) 259 90 87

  6. Przedszkole jest nieferyjną placówką oświatową.

  7. Dopuszcza się możliwość prowadzenia oddziałów integracyjnych.

  8. Organ prowadzący na wniosek Rady Pedagogicznej lub Komitetu Rodzicielskiego nadaje przedszkolu imię osoby lub instytucji.


§ 2

Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez:

  1. Miasto Katowice,

  2. Rodziców w formie opłat stałych za pobyt dziecka w przedszkolu,

  3. Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.


§ 3

  1. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.

  2. Wysokość opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu ponad czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie z bieżącą Uchwałą Rady Miasta Katowice.

  3. Nieobecność dziecka w przedszkolu nie zwalnia od obowiązku uiszczenia opłaty, o której mowa w § 3 pkt 2.

  4. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala organ prowadzący.

  5. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu zwrotowi podlega dzienna stawka żywieniowa za każdy dzień nieobecności.

  6. Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są z góry do 10 – go każdego miesiąca.




ROZDZIAŁ II


Cele i zadania przedszkola


§ 4

  1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o Systemie Oświaty oraz z wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych a w szczególności podstawy programowej wychowania przedszkolnego, koncentrując się na:

    1. otaczaniu szczególną troską dzieci niepełnosprawne wymagające oddziaływania stymulacyjno-kompensacyjnego oraz zaspokajanie potrzeb dzieci wyróżniających się uzdolnieniami i zainteresowaniami;

    2. udzielaniu wszystkim dzieciom pomocy psychologicznej i pedagogicznej przez współpracę ze specjalistami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, lekarzem-specjalistą, oraz innymi instytucjami w zależności od potrzeb;

    3. organizowaniu opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym, realizując wspólnie z rodzicami wydane przez specjalistów zalecenia: psychologa, logopedy, oligofrenopedagoga,rehabilitantów;

    4. wspomaganiu i ukierunkowaniu rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturalnym i przyrodniczym;

    5. współdziałaniu z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci, rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej oraz przygotowaniu dziecka do podjęcia nauki w szkole;

    6. zapewnieniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizowanej w formie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, innych zajęć o charakterze terapeutycznym, zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców;

    7. uzgadnianiu wspólnie z rodzicami kierunków i zakresu zadań realizowanych w przedszkolu;

    8. umożliwianiu dzieciom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej;

    9. organizowaniu na życzenie rodziców nauki religii, języków obcych, wyrażone oświadczeniem pisemnym na zebraniu ogólnym rodziców.

  2. Realizacja zadań przedszkola poprzez:

    1. kształtowanie i rozwijanie otwartości dziecka wobec siebie ,innych ludzi, świata, wobec własnego życia oraz rozwijanie jego sprawności ruchowej;

    2. wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych;

    3. przygotowanie dziecka do takiego rozwoju psychofizycznego, jaki jest niezbędny do podjęcia przez niego nauki w szkole;

    4. pomaganie rodzicom w opiece nad dzieckiem i jego wychowaniu poprzez kontakty indywidualne z rodzicami, zebrania grupowe, pedagogizację rodziców na zebraniach ogólnych i grupowych;

    5. dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci;

    6. wspieranie rozwoju aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturalnej i przyrodniczej, wzbogacającej zasób jego własnych doświadczeń;

    7. inicjowanie poczucia tożsamości dziecka z wzorami i normami postępowania oraz uczenie współodpowiedzialności za własne zachowanie;

    8. zapewnienie warunków rozwoju potencjalnych możliwości dziecka, tym samym przygotowanie je do efektywnego korzystania z nauki szkolnej;

    9. prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju wychowania;

    10. kierowanie do poradni specjalistycznych dzieci wymagających takiej troski, za zgodą rodzica;

    11. realizowanie podstaw programowych wychowania przedszkolnego;

    12. zapewnienie opieki dzieciom specjalnej troski;

    13. integracja dzieci niepełnosprawnych polegająca na włączeniu dzieci z zaburzeniami rozwoju w życie grupy rówieśniczej oraz stworzenie warunków do pracy nad przekraczaniem barier rozwojowych;

    14. organizowanie zajęć specjalistycznych, porad, konsultacji dla rodziców i nauczycieli.

  3. Przedszkole zapewnia dzieciom pełne bezpieczeństwo i opiekę w czasie ich pobytu w placówce oraz w czasie zajęć poza przedszkolem, w szczególności poprzez:

    1. rygorystyczne przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w szkolnictwie określane przez odrębne przepisy;

    2. każda grupa wiekowa powierzona jest opiece jednej lub dwóch nauczycielek zależnie od czasokresu pobytu grupy w przedszkolu;

    3. w grupie najmłodszej jest zatrudniona dodatkowa osoba, której obowiązkiem jest wspomaganie nauczycielki w sprawowaniu opieki;

    4. podczas pobytu dzieci w ogrodzie, zajęcia i zabawy dzieci z poszczególnych grup, odbywają się na wyznaczonych terenach ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci;

    5. w trakcie zajęć poza terenem przedszkola ( spacery, wycieczki ) zapewniona jest opieka nauczycielki oraz dodatkowo na każde dziesięć dzieci – jedna osoba dorosła, licząc od drugiej dziesiątki;

    6. ścisłą współpracę z rodzicami dzieci niepełnosprawnych celem organizacji właściwej opieki i realizacji zaleceń wydanych przez specjalistów.




ROZDZIAŁ III


Organizacja przedszkola


§ 5

Określa się następujące zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola:

  1. Obowiązek przyprowadzania i odbierania dzieci spoczywa na rodzicach lub prawnych opiekunach dzieci;

  2. Dopuszcza się w wyjątkowych przypadkach możliwość odbierania dzieci przez osoby inne niż rodzice lub prawni opiekunowie pod następującymi warunkami:

    1. osoby te upoważnione są do odbioru dziecka na piśmie przez rodziców lub prawnych opiekunów dziecka. Pismo określające datę odbioru dziecka, dane osobowe osoby odbierającej oraz numery dowodu tożsamości, którym się ona legitymuje, posiada przedszkole;

    2. osoba ta jest dorosła;

    3. osoba ta znana jest nauczycielce lub osobie pełniącej dyżur, lub wylegitymuje się dokumentem potwierdzającym dane zawarte w upoważnieniu;

    4. upoważnienie znajduje się w dokumentacji nauczyciela;

    5. nie może odebrać dziecka żadna osoba będąca pod wpływem alkoholu, nawet jeżeli jest to ojciec, matka lub prawny opiekun dziecka.

  3. Za właściwe przestrzeganie zasad przyprowadzania i odbierania dzieci określonych w pkt.2 odpowiedzialni są rodzice oraz nauczyciel lub osoba dyżurująca.

  4. Warunki tworzenia oddziałów w przedszkolach organizujących zajęcia dla mniejszości narodowych lub grup etnicznych określają odrębne przepisy.


§ 6

Szczegółowe kompetencje organów przedszkola.

  1. Organami przedszkola są:

    1. Dyrektor przedszkola,

    2. Rada Pedagogiczna,

    3. Komitet Rodzicielski.

  2. W przedszkolu może działać Rada Przedszkola powołana w trybie określonym ustawą o systemie oświaty. Organ ten działa zgodnie z uchwalonym przez siebie regulaminem, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.

  3. Dyrektor przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu przez organ prowadzący.

  4. Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje ją na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników obsługi i administracji.

  5. Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole poza obiektem do niego należącym.

  6. Zadania dyrektora są następujące:

    1. Kieruje działalnością bieżącą i wychowawczą przedszkola oraz reprezentuje go na zewnątrz.

    2. Sprawuje nadzór pedagogiczny.

    3. Sprawuje opiekę nad dziećmi uczęszczającymi do przedszkola oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne.

    4. Realizuje uchwały Rady Przedszkola oraz Rady Pedagogicznej, Komitetu Rodzicielskiego podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących.

    5. Wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w lit.d, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

    6. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

    7. Przewodniczy Radzie Pedagogicznej przedszkola przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków terminie i porządku zebrania.

    8. Opracowuje organizację wewnętrznego mierzenia jakości z uwzględnieniem opinii nauczycieli, rodziców i dzieci.

    9. Opracowuje raport uwzględniający wyniki mierzenia jakości pracy placówki i sprawowanego nadzoru pedagogicznego.

    10. Dopuszcza do realizacji zestaw programów przedszkolnych.

    11. Organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

    12. Na wniosek rodzica i nauczyciela prowadzącego kieruje dziecko na inne zajęcia specjalistyczne.

    13. Organizuje w porozumieniu z organem prowadzącym wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.

    14. Podejmuje decyzję o objęciu dziecka zajęciami dydaktyczno – wyrównawczymi, zajęciami specjalistycznymi oraz o terminie ich zakończenia, a także o uczęszczaniu dziecka do oddziału terapeutycznego.

    15. Przedstawia Radzie Pedagogicznej i Komitetowi Rodzicielskiemu przedszkola nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola.

    16. Decyduje o wydatkowaniu środków finansowych będących w jego dyspozycji i odpowiada za ich właściwe wykorzystanie.

    17. Dba o powierzone mu mienie.

    18. Współpracuje z Komitetem Rodzicielskim w zakresie statutowych zadań przedszkola.

    19. Dokonuje oceny pracy nauczycieli, wspomaga rozwój zawodowy nauczycieli oraz nadaje w drodze administracyjnej stopień awansu zawodowego dla nauczyciela stażysty i kontraktowego.

    20. Powołuje komisję, która rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe między organami przedszkola.

    21. Współpracuje ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.

    22. Powierza stanowisko wicedyrektora, utworzone zgodnie z wymogami par.13 ust.1 niniejszego statutu i odwołuje z niego, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej.

    23. Decyduje jako kierownik zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami, w sprawach:

    24. Może skreślić dziecko z listy wychowanków.

    25. Podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć na podstawie odrębnych przepisów.

    26. Prowadzi dokumentację przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami.

  7. Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

  8. Dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków w następujących przypadkach:

    1. nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka trwającej dwa tygodnie, po wcześniejszym powiadomieniu rodziców,

    2. opinii nauczyciela prowadzącego oraz Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej i lekarza, stwierdzającej, że dziecko wymaga indywidualnej opieki i jego zachowanie zagraża innym dzieciom,

    3. uzasadnienie i tryb odwoławczy podejmuje się zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego.

  9. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

    1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym zwłaszcza przedstawiciele rodziców.

    2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola. Zebrania plenarne organizowane są nie rzadziej niż jeden raz na kwartał lub w miarę potrzeb bieżących.

    3. Inicjatorem zebrań Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.

    4. Termin zwoływania Rady Pedagogicznej powinien być podany w miarę możliwości na tydzień przed posiedzeniem.

    5. Osoba zwołująca Radę Pedagogiczną powinna podać wcześniej zagadnienia do dyskusji na zaplanowane posiedzenie.

    6. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

    7. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszyć dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.

    8. Uchwały Rady Pedagogicznej powinny mieć charakter aktu prawnego.

    9. Rada Pedagogiczna wciela swój regulamin działania, który nie może być sprzeczny ze statutem.

    10. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

    11. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

    12. Rada Pedagogiczna wykonuje zadania rady przedszkola, jeżeli ta nie została powołana.

    13. Ponadto Rada Pedagogiczna może:

    14. Rada Pedagogiczna zasięga opinii Komitetu Rodzicielskiego w sprawach dotyczących:

  10. Komitet Rodzicielski.

    1. W przedszkolu działa Komitet Rodzicielski stanowiący reprezentację ogółu rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.

    2. Jest społecznie działającym organem na rzecz placówki.

    3. Zasady tworzenia Komitetu Rodzicielskiego uchwala ogół rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.

    4. Komitet Rodzicielski uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.

    5. Komitet Rodzicielski może przybrać inną nazwę niż określona w ust.a).

    6. Komitet Rodzicielski może występować do innych organów przedszkola z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.

    7. Do zadań Komitetu Rodzicielskiego należy w szczególności:

    8. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola Komitet Rodzicielski, może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł.

    9. Zasady wydatkowania funduszy Komitetu Rodzicielskiego określa jej regulamin.

  11. Sposób rozwiązywania sporów między organami przedszkola:

    1. Spory między dyrektorem a pozostałymi organami przedszkola rozstrzyga organ prowadzący przedszkole oraz organ nadzoru pedagogicznego, każdy w zakresie swoich kompetencji.

    2. Spory między pozostałymi organami rozstrzyga komisja pojednawcza powołana przez dyrektora przedszkola, w skład której wchodzą:

    3. Spory kompetencyjne między organami rozstrzyga komisja statutowa, w skład której wchodzi jeden przedstawiciel każdego organu. Organy wybierają swojego przedstawiciela do komisji. Dyrektor przedszkola jako organ o charakterze jednoosobowym wyznacza na swojego przedstawiciela dowolnego nauczyciela. Komisja jest powoływana raz na trzy lata. Komisja wybiera ze swojego grona przewodniczącego na kadencję roczną. Komisja statutowa wydaje swoje rozstrzygnięcia w formie uchwały zwykłą większością głosów przy obecności wszystkich jej członków. Rozstrzygnięcia są ostateczne. Sprawy pod obrady komisji wnoszone są w formie pisemnej w postaci skargi organu,którego kompetencje naruszono. Organ, którego winę komisja ustali musi naprawić skutki swojego działania w ciągu 3 miesięcy od ustalenia rozstrzygnięcia przez komisję. Rozstrzygnięcie komisji statutowej podawane jest do ogólnej wiadomości w przedszkolu.


§ 7

  1. Miejskie Przedszkole Nr 45 w Katowicach funkcjonuje cały rok.

  2. Przerwa wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący na wniosek dyrektora.

  3. Przedszkole pracuje w godzinach od 6.00 do 17.00 w dni robocze od poniedziałku do piątku.

  4. Czas pracy przedszkola wynosi 11 godzin dziennie, w tym 5 godzin przeznaczonych na realizację podstawy programowej.

  5. Przerwy w pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola z akceptacją rodziców.

  6. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 maja.

  7. Arkusz organizacji przedszkola zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną i Kuratora Oświaty zatwierdza organ prowadzący przedszkole.

  8. W arkuszu organizacji przedszkola zamieszcza się w szczególności:

    1. liczbę dzieci i czas pracy poszczególnych oddziałów,

    2. liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,

    3. ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.

  9. Ramowy rozkład dnia ustalany jest przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców ( opiekunów prawnych ).

  10. Na podstawie ramowego rozkładu dnia, nauczyciel ( nauczyciele ),któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy


§ 8

  1. W przedszkolu tworzy się oddziały wg zasad:

    1. dzieci zgrupowane wg zbliżonego wieku,

    2. dzieci zgrupowane wg ilości godzin pobytu w przedszkolu,

    3. dzieci o zbliżonych zainteresowaniach, uzdolnieniach, stopniu i rodzaju niepełnosprawności.

  2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25 wychowanków.

  3. Liczba dzieci w oddziale integracyjnym powinna wynosić 15-20,w tym od 3 do5 dzieci niepełnosprawnych z różnego typu problemami rozwojowymi o różnym stopniu uszkodzenia:

  4. W związku ze zmniejszoną zdolnością psychofizyczną ,dzieci sprawne innaczej mogą mieć skrócony czas pobytu w przedszkolu do 5 godzin dziennie, szczególnie w początkowym okresie pobytu i adaptacji. Wraz ze wzrostem wydolności psychofizycznej dzieci ten czas można wydłużyć.

  5. Dzieci niepełnosprawne są przyjmowane do przedszkola zgodnie z regulaminem wewnętrznym przyjęć dzieci niepełnosprawnych zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną.


§ 9

  1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie:

    1. podstaw programowych wychowania przedszkolnego opracowanych przez MEN;

    2. programu wychowania w przedszkolu wybranego przez Radę Pedagogiczną z zestawu programów przedszkolnych;

    3. oddziały integracyjne realizują pracę z dziećmi w oparciu o program autorski;

    4. programów autorskich opracowanych przez nauczycieli przedszkola w ramach działalności innowacyjnej i eksperymentalnej zgodnie z odrębnymi przepisami.

  2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.

  3. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:

    1. z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 15 minut,

    2. z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut.

  4. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.


§ 10

  1. Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci w wieku od 3 do 6 lat, z zastrzeżeniem ust.2

  2. Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.

  3. Do przedszkola powinny być przyjmowane w pierwszej kolejności dzieci 6-cio letnie, dzieci matek (ojców) samotnie wychowujących dzieci, matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności lub całkowitą niezdolność do pracy albo niezdolność do samodzielnej egzystencji na podstawie odrębnych przepisów, a także dzieci z rodzin zastępczych, obojga rodziców pracujących zawodowo.

  4. Szczegółowe kryteria przyjęć do Miejskiego Przedszkola Nr 45 w Katowicach.

    1. Do przedszkola przyjmowane są dzieci do 3 do 6 lat. Jeżeli przedszkole dysponuje wolnymi miejscami, na prośbę rodziców może przyjąć dzieci poniżej 3 roku życia z tolerancją do 3 miesięcy, na czas próbny,

    2. jeżeli nie wymaga indywidualnej opieki.

    3. Wydawanie i zwrot „karty zgłoszenia” odbywa się w miesiącu kwietniu każdego roku.

    4. W przypadku większej liczby dzieci zgłoszonych niż miejsc normatywnych (1 dziecko na 2,4 m), dyrektor przedszkola powołuje komisję kwalifikacyjną.

    5. W skład komisji wchodzą:

      1. dyrektor – przewodniczący komisji,

      2. nauczyciel – członek,

      3. przedstawiciel rady Rodziców – członek.

    6. Listy dzieci przyjętych do przedszkola będą wywieszane do wglądu rodziców w terminie nie później niż do 15 czerwca.

    7. Szczegółowe zasady rekrutacji dzieci ustala po konsultacji z dyrektorem przedszkola, organ prowadzący placówkę.

    8. Przyjście dzieci niepełnosprawnych do przedszkola odbywa się do 15.03.każdego roku, zgodnie z odrębnym regulaminem wewnętrznym placówki.

    9. Zasady bezpieczeństwa, higieny i opieki w czasie pobytu dziecka w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem placówki:

      1. dyrektor przedszkola zobowiązany jest do zapewnienia wychowankom oraz pracownikom bezpiecznych warunków pracy i nauki podczas zajęć obowiązkowych i nieobowiązkowych;

      2. tygodniowy rozkład zajęć dydaktyczno – wychowawczy dzieci, powinien być ustalony z uwzględnieniem równomiernego rozłożenia zajęć w poszczególnych dniach tygodnia i różnorodności zajęć w każdym dniu;

      3. budynek przedszkola oraz przynależny do niego teren i urządzenia powinny odpowiadać ogólnym warunkom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz posiadać urządzenia przeciwpożarowe, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie;

      4. teren przedszkola powinien być ogrodzony i powinien mieć zabezpieczenie uniemożliwiające dzieciom wyjście bezpośrednio na jezdnię;

      5. urządzenia sanitarne w pomieszczeniach powinny być sprawne oraz utrzymane w należytej czystości;

      6. pomieszczenia przedszkolne, zgodnie z obowiązującymi normami, powinny posiadać właściwą wentylację, oświetlenie, ogrzewanie oraz powierzchnię użytkową;

      7. stoliki, krzesełka i inny sprzęt przedszkolny powinien być dostosowany do wzrostu dzieci;

      8. pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia powinny być często wietrzone;

      9. w salach zajęć temperatura powinna wynosić co najmniej +15°C;

      10. w przypadku niemożności zapewnienia w salach temperatury, o której mowa powyżej, dyrektor może czasowo zawiesić zajęcia po powiadomieniu organu prowadzącego;

      11. jeżeli miejsca, w których mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdujących się w nich urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel jest zobowiązany nie dopuścić do zajęć lub je przerwać, wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola;

      12. nauczyciele powinni być przeszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy oraz przepisów p.poż.;

      13. przy wyjściu (wyjeździe) dzieci poza teren przedszkola ,w obrębie tej samej miejscowości, powinno być zapewnionych przynajmniej dwóch opiekunów dla 25 dzieci;

      14. przy wyjeździe dzieci poza miejscowość powinien być zapewniony jeden opiekun dla 10 dzieci;

      15. przy korzystaniu z miejskich środków lokomocji opieka powinna być zwiększona w zależności od potrzeb;

      16. opiekun wycieczki zobowiązany jest sprawdzić stan liczbowy dzieci przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania oraz po przybyciu do przedszkola;

      17. zabrania się prowadzenia wycieczek podczas burzy, śnieżycy lub gołoledzi;

      18. w celu zapewnienia poprawy bezpieczeństwa dzieci na drogach publicznych, przedszkole powinno prowadzić ,w czasie zajęć, systematyczną pracę nad zaznajamianiem dzieci z przepisami ruchu drogowego.

    10. W przypadku stwierdzonych przez Radę Pedagogiczną lub Radę Rodziców trudnych warunków materialnych dzieci oraz sytuacji losowych, ustala się następujące formy pomocy:

      1. wystąpienie dyrektora przedszkola do Ośrodka Pomocy Społecznej,

      2. zbiórka np. odzieży itp.

  5. Dziecko ma prawo do:

    1. bezpłatnego uczestnictwa w procesie nauczania i wychowania w zakresie podstaw programowych, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej oraz we wszystkich organizowanych formach pracy dostosowanych do jego potrzeb a wynikających z jego rozwoju i warunków życiowych,

    2. poszanowania godności osobistej i ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej,

    3. życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo – dydaktycznym,

    4. swobody wyrażania myśli i przekonań dotyczących organizacji życia przedszkolnego, a także sumienia i wyznania,

    5. swobody wypowiedzi,

    6. ochrony zdrowia,

    7. korzystania z dóbr kultury,

    8. znajomości swoich praw.


§ 11

  1. Za zgodą rodziców mogą być również prowadzone dodatkowe formy kształcenia poprzez organizację nauki języków obcych, zajęć muzyczno – ruchowych, finansowanych przez rodziców.

  2. Uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci, w przedszkolu organizuje się nieodpłatnie na życzenie rodziców naukę religii. W tym czasie dzieci nie uczęszczające na religię, mają zapewnioną opiekę nauczyciela.

  3. Ustala się następujące zasady korzystania z wyżywienia i wnoszenia opłat:

    1. istnieje możliwość korzystania z 1,2 lub 3 posiłków przez dzieci oraz personel zatrudniony na placówce,

    2. wysokość stawki żywieniowej uchwala zebranie ogólne rodziców, po przedstawieniu przez dyrektora obowiązujących norm żywieniowych i aktualnych cen detalicznych,

    3. obok ustalonej stawki żywieniowej, rodzice pokrywają również koszty sporządzania posiłków, których wysokość ustala organ prowadzący,

    4. pracownicy przedszkola z wyjątkiem pracowników kuchni korzystają z wyżywienia pokrywając 100% odpłatności,

    5. pracownicy Miejskiego Przedszkola Nr 45 zatrudnieni na stanowiskach „kucharza” i „pomocy kuchennych” w okresie prowadzenia żywienia w przedszkolu korzystają z bezpłatnego wyżywienia w czasie wykonywania pracy (zgodnie z odrębnymi przepisami),

    6. wysokość miesięcznych opłat za wyżywienie określa dyrektor w „Umowie cywilno – prawnej” podpisanej z rodzicami (prawnymi opiekunami) z dniem przyjęcia dziecka do przedszkola.




ROZDZIAŁ IV


Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników


§ 12

  1. Szczegółowy zakres zadań nauczycieli.

    1. W zakresie współpracy przedszkola z rodzicami, ustala się następujące formy współdziałania, mające na celu wychowanie i kształcenie dzieci:

      1. Zapoznawanie rodziców na zebraniach ogólnych z głównymi zadaniami Programu Rozwoju Placówki, oraz na zebraniach grupowych z zadaniami wynikającymi z realizowanego programu wychowania przedszkolnego w danym oddziale.

      2. Cykliczne prowadzenie zebrań grupowych oraz kontaktów indywidualnych, mających na celu przekazywanie rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowania, postępów i rozwoju.

      3. We wszystkich organizowanych kontaktach z rodzicami, mają oni prawo do wyrażania i przekazywania uwag i spostrzeżeń dotyczących działalności przedszkola do dyrektora placówki oraz organów prowadzącego i nadzorującego placówkę.

    2. Każdy nauczyciel odpowiedzialny jest za poziom pracy wychowawczo – opiekuńczej i dydaktycznej, za jakość i wyniki tej pracy oraz za bezpieczeństwo powierzonych jego wychowanków i wspieranie rozwoju dzieci niepełnosprawnych.

    3. Określa się szczegółowy zakres zadań nauczycieli związanych z:

      1. odpowiedzialnością za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci,

      2. współpracą z domem rodzinnym wychowanków i środowiskiem, w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo – edukacyjnych,

      3. planowaniem pracy wychowawczo – dydaktycznej w powierzonym oddziale opartą na pełnej znajomości potrzeb psychofizycznych dziecka i środowiska rodzinnego,

      4. organizowaniem współpracy ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną i inną,

      5. prowadzi i dokumentuje obserwację pedagogiczną mającą na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci,

      6. inną.

    4. Nauczyciela obowiązuje dokumentacja pedagogiczna dotycząca powierzonego oddziału, dokumenty obowiązujące zgodnie z przepisami.

    5. W pracy pedagogicznej nauczyciel może korzystać z różnorodnej pomocy:

      1. instruktaż merytoryczno – metodyczny dyrektora przedszkola,

      2. szkoleniowe rady pedagogiczne,

      3. zajęcia koleżeńskie,

      4. konferencje i konsultacje z nauczycielem – doradcą metodycznym,

      5. kontakt z Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym w Katowicach,

      6. korzystanie z biblioteki przedszkolnej i biblioteki pedagogicznej,

      7. inne.

    6. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swych wychowanków i dostosowuje metody i formy pracy do jego możliwości. Utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:

      1. poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,

      2. ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,

      3. włączenia ich w działalność przedszkola.

    7. Nauczyciel zobowiązany jest do prowadzenia obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji.

    8. W pracy dydaktyczno – wychowawczej nauczyciel współpracuje z psychologiem,lekarzem oraz innymi specjalistami służącymi pomocą w rozwiązywaniu problemów.

    9. Ustala się harmonogram spotkań z rodzicami:

      1. zebrania ogólne – dwa razy w roku,

      2. zebrania grupowe – jeden raz na kwartał,

      3. zajęcia otwarte – minimum trzy razy w roku oraz inne formy wg potrzeb,nie uwzględnione w harmonogramie.

    10. Przydział obowiązków dla logopedy.

      1. Obejmowane opieką dzieci z wadami wymowy, które wymagają jego pomocy.

      2. Dokonywanie diagnozy wstępnej na terenie grupy oraz diagnozy szczegółowej w trakcie indywidualnego badania logopedycznego.

      3. Współpraca z nauczycielami grup i innymi specjalistami zatrudnionymi na placówce w zakresie:

        • rozwijania zdolności językowych i umiejętności komunikacyjnych dziecka,

        • terapii zaburzeń wymowy i mowy dziecka,

        • udzielania instruktażu dla nauczycieli i rodziców,

        • prowadzenia zajęcia na terenie grupy.

      4. Uczestniczenie w spotkaniach Rady Pedagogicznej i spotkaniach z rodzicami.

      5. Współpraca z rodzicami:

        • inicjuje kontakty,

        • prowadzi wywiad z rodzicami,

        • przekazuje rodzicom rzetelną wiedzę na temat dziecka i jego postępów bądź ich braku w terapii,

        • uczestniczy w zebraniach z rodzicami prowadząc pogadanki z zakresu rozwoju mowy dziecka, prowadzi zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców z zakresu logopedii,

        • aktywnie włącza rodziców w proces terapii ich dziecka prowadząc zeszyt ćwiczeń i bieżącą wymianę informacji z rodzicami.

      6. W razie potrzeby współpraca z placówkami i ośrodkami przedszkolnymi.

      7. Dokumentowanie pracy poprzez:

        • prowadzenie dziennika,

        • karty wymowy dzieci,

        • zeszyt indywidualnych ćwiczeń,

        • terapeutyczny program.

    11. Przydział obowiązków dla psychologa.

      1. Obejmowanie opieką wszystkich dzieci w przedszkolu, które potrzebują pomocy psychologa.

      2. Prowadzenie obserwacji dzieci i zachodzących procesów grupowych, zarówno w sytuacjach zabawowych, jak i zadaniowych, w relacjach dziecko – dziecko, dziecko – dorosły na terenie grupy i w kontaktach indywidualnych.

      3. Dokumentowanie obserwacji, diagnoza stanu dziecka i wraz z wychowawcą grupy stymulowanie dalszego rozwoju dziecka.

      4. Współpraca z nauczycielami i innymi specjalistami w zakresie:

        • linii postępowania wychowawczego wobec dziecka,

        • terapii zaburzeń dziecka,

        • konstruowania planów indywidualnych pracy z dzieckiem,

        • prowadzi zajęcia terapeutyczne na terenie grupy,

        • wspólnie z nauczycielem prowadzi rozmowy z rodzicami w sprawach wymagających szczególnej uwagi.

      5. Współpraca z rodzicami:

        • inicjuje kontakty,

        • prowadzi wywiady w celu dokonania rzetelnej diagnozy dziecka,

        • przekazuje rodzicom ustalenia dotyczące ich dziecka,

        • przekazuje rodzicom rzetelną wiedzę na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju w czasie popołudniowych konsultacji,

        • w razie potrzeby udziela rodzicom informacji o możliwości uzyskania przez nich dodatkowej specjalistycznej pomocy,

        • czynnie uczestniczy w zebraniach z rodzicami przygotowując pogadanki i dyskusje na temat rozwoju i wychowania małego dziecka.

      6. Prowadzi dokumentację przebiegu pracy:

        • dziennik,

        • karty obserwacji,

        • teczki prac dzieci,

        • w razie potrzeby przygotowuje opinie i diagnozy,

        • współuczestniczy w przygotowaniu opinii dla poradni psychologiczno – pedagogicznej,

        • współpracuje z poradniami oraz innymi specjalistami pracującymi na placówce i poza nią.

    12. Przydział obowiązków dla nauczyciela gimnastyki korekcyjnej.

      1. Obejmowanie opieką wszystkich dzieci w przedszkolu, które wymagają jego pomocy.

      2. Dokonywanie obserwacji na terenie grupy i w kontaktach indywidualnych, notowanie wyników.

      3. Konstruowanie programu terapii, z uwzględnieniem obserwacji oraz skierowania i wskazówek lekarza specjalisty.

      4. Współpraca z nauczycielami grup i innymi specjalistami w zakresie:

        • rozwijania u dziecka prawidłowej postawy i nawyków ruchowych,

        • prowadzenia zajęć z zakresu gimnastyki korekcyjnej dziecka,

        • udzielania wskazówek nauczycielom i rodzicom,

      5. Współpraca z rodzicami:

        • inicjuje kontakty,

        • prowadzi wywiady z rodzicami w celu dokonania rzetelnej diagnozy dziecka,

        • przekazuje rodzicom rzetelną wiedzę na temat rozwoju dziecka oraz jego postępów lub ich braków w toku prowadzonych zajęć,

        • uczestniczy w zebraniach z rodzicami przygotowując pogadanki na temat wychowania zdrowotnego, kształtowania prawidłowych postaw i nawyków ruchowych,

      6. W razie potrzeby współpraca z innymi specjalistami spoza przedszkola.

      7. Prowadzenie dokumentacji pracy:

        • dziennik,

        • indywidualne zeszyty ćwiczeń.

  2. Zakres zadań pracowników administracyjno – obsługowych obejmuje:

    1. Przydział obowiązków samodzielnego referenta.
      Wykonuje prace związane z całością spraw administracyjno – gospodarczych, a w szczególności:

      1. Sprawowanie opieki nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkolnego.

      2. Utrzymywanie w stanie używalności pomieszczeń i sprzętu przedszkolnego(naprawy, bieżące konserwacje).

      3. Zaopatrzenie przedszkola w żywność i sprzęt, zapewniający właściwy rytm pracy placówki zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.

      4. Nadzorowanie sporządzania posiłków i przydzielania porcji żywnościowych dla wychowanków i personelu.

      5. Sporządzanie jadłospisów zgodnie z obowiązującymi normami i kalorycznością oraz przestrzeganie stawki żywieniowej na dany dzień.

      6. Uczestniczenie w naradach roboczych.

      7. Prowadzenie magazynów i dokumentacji magazynowej:

        • prowadzenie raportów magazynowych,

        • sprawdzanie zgodności pogotowia kasowego z rachunkami podpisanymi przez dyrektora,

        • rozliczanie dochodów i zaliczek z ZOJO,

        • ewidencji zakupów,

        • ewidencji zamówień publicznych,

        • obsługa sprzętu biurowego w szczególności maszynopisanie,

      8. Codzienne sporządzanie raportów żywieniowych i przedstawianie ich na bieżąco do zatwierdzenia dyrektorowi przedszkola.

      9. Prowadzenie dokumentacji związanej z opłatami za przedszkole (umowy, odpisy, oświadczenia rodziców).

      10. Prowadzenie rejestru dochodów.

      11. Sprawdzanie zgodności zakupów z rachunkiem i wpisywanie w księgi inwentarzowe.

      12. Książki druków ścisłego zarachowania.

      13. Współpraca z dyrektorem nad kontrolowaniem wydatków zgodnie z planem finansowym.

      14. Prowadzenie kartoteki odzieży roboczej.

      15. Prowadzenie miesięcznej i rocznej ewidencji czasu pracy.

      16. Stały nadzór nad pracownikami kuchni i obsługi.

      17. Przetwarzanie danych osobowych pracowników i danych osobowych dzieci i rodziców.

      18. Wykonywanie innych poleceń dyrektora przedszkola w zakresie prac związanych z organizacją pracy w przedszkolu.

    2. Przydział obowiązków kucharki.

      1. Przyrządzanie posiłków zgodnie z normami żywieniowymi opracowanymi przez instytut żywienia i zaleceniami dyrektora przedszkola.

      2. Przyjmowanie produktów z magazynu i kwitowanie ich odbioru w zeszycie magazynowym.

      3. Prowadzenie magazynu podręcznego.

      4. Uczestniczenie w przygotowaniu jadłospisów.

      5. Przygotowywanie próbek żywnościowych.

      6. Utrzymywanie w stanie używalności sprzętu kuchennego.

      7. Nadzorowanie porcjowania i wydawanie posiłków do poszczególnych oddziałów.

      8. Utrzymywanie w czystości pomieszczeń kuchennych i sprzętu.

      9. Wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora przedszkola wynikających z organizacji pracy placówki.

    3. Przydział obowiązków dla pomocy kuchennej:

      1. Obróbka wstępna wszelkich surowców do produkcji posiłków.

      2. Przygotowanie posiłków pod nadzorem kucharki.

      3. Dostarczanie do kuchni ze sklepu produktów żywnościowych.

      4. Dbanie o sprzęt kuchenny i pomieszczenia.

      5. Utrzymywanie w czystości stanowiska pracy i pion kuchenny.

      6. Wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora, kucharkę, samodzielnego referenta wynikające z organizacji pracy placówki.

    4. Przydział czynności dla pomocy nauczyciela:

      1. Pomoc nauczyciela spełnia czynności opiekuńcze i obsługowe w stosunku do wychowanków przedszkola.

      2. Służenie pomocą wychowawcy grupy w czasie zajęć, posiłków, zabaw i podczas pobytu poza przedszkolem.

      3. Dbanie o zabawki, wyposażenie sali zajęć i salę.

      4. Przygotowanie leżaków i dbanie o stan pościeli.

      5. Wykonywanie innych czynności zleconych przez wychowawców grupy i dyrektora przedszkola.

    5. Przydział czynności dla woźnej oddziałowej.

      1. Woźna oddziałowa zobowiązana jest do opieki nad przydzieloną jej salą zajęć i pozostałymi pomieszczeniami przedszkola, utrzymywaniem w tych pomieszczeniach czystości, a powierzonego jej sprzętu w stałej sprawności.

      2. Zgłaszanie wszystkich braków zaopatrzeniowych oraz awarii sprzętu wymagającego napraw w punktach usługowych samodzielnemu referentowi przedszkola, a w przypadku trudności u dyrektora przedszkola.

      3. Udzielanie pomocy samodzielnemu referentowi (w zakupach), nauczycielom.

      4. Porcjowanie pod nadzorem kucharki żywienia dla wychowanków oraz mycie (podczas wyjść poza obręb przedszkola z wychowankami) naczyń przydzielonych dla danej grupy.

      5. Wykonuje inne polecenia dyrektora przedszkola wynikające z organizacji pracy placówki.

    6. Przydział czynności dla rzemieślnika:

      1. Rzemieślnik zobowiązany jest do dokonywania bieżących napraw sprzętu przedszkolnego, zabawek, sprzętu gospodarczego oraz utrzymywaniu w sprawności urządzeń wodno – kanalizacyjnych, zamków oraz innych sprzętów i wyposażenia placówki.

      2. Przebywając na placówce w godz. 18.00 do 22.00 pełni obowiązki stróża polegające na dbaniu o zabezpieczenie placówki przed włamaniem.

      3. Instruuje pracowników o sposobach użytkowania urządzeń technicznych.

      4. W okresie zimowym odśnieża chodniki wokół przedszkola.

      5. W razie potrzeby wykonuje prace ogrodowe na terenie ogrodu przedszkolnego.

      6. Wykonuje inne prace zlecone przez dyrektora przedszkola.

    7. Przydział obowiązków dla dozorcy nocnego.

      1. Właściwe zabezpieczenie placówki przed włamaniem i kradzieżą.

      2. Zgłaszanie dyrektorowi wszystkich nieprawidłowości zaobserwowanych w placówce.

      3. Bieżące odnotowywanie w zeszycie dyżurów nocnych.

      4. W okresie zimowym odśnieżanie chodników wokół przedszkola, posypywanie ich piaskiem.

      5. Utrzymywanie w czystości pomieszczeń gospodarczych przedszkola.

      6. Dostarczanie do budynku zaopatrzenia przywiezionego poza godzinami pracy placówki.

      7. Wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora placówki.


§ 13

  1. W Miejskim Przedszkolu może być utworzone stanowisko wicedyrektora gdy:

    1. funkcjonuje co najmniej 6 oddziałów,

    2. posiada oddziały zlokalizowane w różnych miejscach, albo co najmniej 2 oddziały pracują dłużej niż 10 godzin dziennie.

  2. Dyrektor przedszkola, za zgodą organu prowadzącego, może utworzyć stanowisko wicedyrektora w innych przypadkach niż określone w ust.1, a także za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć inne stanowiska kierownicze.


§ 14

  1. Na podstawie arkusza „Organizacja przedszkola”, a także ilości i wieku dzieci przyjętych do przedszkola, tworzy się poszczególne oddziały. Czas pracy tych oddziałów dostosowany jest do potrzeb rodziców, nie dłużej niż 10 godzin dziennie.

  2. W zależności od ilości oddziałów i czasu pracy tych oddziałów oraz obowiązującego pensum godzin dydaktycznych, dyrektor przedszkola obsadza nauczycieli:

  3. W miarę możliwości dyrektor przedszkola przestrzega zasady ciągłości pracy wychowawczej ,przydzielając tak nauczycieli, aby prowadzili swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.

  4. Rodzice mogą mieć możliwość wpływania na dobór, bądź zmianę nauczyciela, któremu dyrektor powierzył dany oddział. Zmiana taka może nastąpić na początku roku szkolnego.


§ 15

  1. W przedszkolu ogólnodostępnym z oddziałem integracyjnym zatrudnia się dodatkowo nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne.

  2. Pracownicy przedszkola przestrzegają Konwencji Praw Dziecka




ROZDZIAŁ V


Postanowienia końcowe


§ 16

  1. Niniejszy tekst jest tekstem jednolitym, obowiązującym od daty uchwalenia.

  2. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

  3. Zasady gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.

  4. Zmiany w niniejszym statucie mogą być dokonywane w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.

  5. Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.



    Statut zatwierdzony Uchwałą Nr 3/2003/2004 Rady Pedagogicznej Miejskiego Przedszkola Nr 45 w Katowicach na posiedzeniu w dniu 17.10.2003 r.






REGULAMN SPOŁECZNEJ KOMISJI DS. ULG I ZWOLNIEŃ Z ODPŁATNOSCI ZA PRZEDSZKOLE


PRZY MIEJSKIM PRZEDSZKOLU NR 45 W KATOWICACH


W ROKU SZKOLNYM 2003/2004


Na podstawie Statutu przedszkola oraz Uchwały nr XXVI/346/00 z dnia 28 sierpnia 2000 r. Rady Miejskiej Katowic w sprawie opłat za pobyt w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Miasto Katowice, w Miejskim Przedszkolu nr 45 powołano Społeczną Komisję ds. Ulg i Zwolnień z odpłatności za przedszkole.


Informacje ogólne


  1. W skład Komisji, którą powołuje dyrektor przedszkola wchodzą:

  2. Kadencja Komisji trwa 1 rok.

  3. W przypadku odejścia jednej z w/w osób dyrektor uzupełnia liczbę członków do obowiązującej.


Cele i zadania


  1. Celem i zadaniem Komisji jest umożliwienie opieki przedszkolnej dzieciom z rodzin ubogich.

  2. Otoczenie indywidualną opieką dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji losowej.


Zasady przyznawania ulg i zwolnień


  1. Opłatę za pobyt dziecka w przedszkolu pobiera się w okresach miesięcznych z góry do 10 – go każdego miesiąca.

  2. Dla dzieci korzystających z mniej niż trzech posiłków dziennie, wysokość ulg w opłatach uzależnia się od faktycznych kosztów przygotowania tych posiłków.

  3. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, rodzicom (prawnym opiekunom) przysługuje zwrot uiszczonej opłaty, obejmującej koszty zakupu żywności.

  4. Dzieci z rodzin ubogich, spełniających kryteria określone Ustawą o pomocy społecznej, a także z innych rodzin w trudnej sytuacji materialnej i losowej, mogą być zwolnione z części opłaty, nieobejmującej kosztów zakupu żywności na okres roku szkolnego.

  5. W przypadku, gdy do przedszkola uczęszcza więcej niż jedno dziecko danej rodziny, drugie dziecko może być zwolnione z 50%, a trzecie i następne z całości opłaty w części nieobejmującej kosztów zakupu żywności na okres roku szkolnego.

  6. Dzieci objęte kształceniem specjalnym mogą być zwolnione z opłaty w części nieobejmującej kosztów zakupu żywności na okres roku szkolnego.


Tryb postępowania Komisji


  1. Przewodniczący Komisji na zebraniu informuje rodziców o funkcjonowaniu Komisji w przedszkolu, o formach indywidualnej opieki oraz o sposobach ubiegania się o pomoc.

  2. Rodzice ubiegający się o stałą lub doraźną pomoc materialną wnoszą do Komisji pisemny wniosek.

  3. Komisja po rozpatrzeniu wniosku informuje o pozytywnym lub negatywnym załatwieniu sprawy.


Informacje końcowe


  1. Spotkania Komisji organizuje przewodniczący w miarę potrzeb.

  2. Z posiedzenia Komisji sporządza się protokół.

  3. Dokumentacja dotycząca pomocy materialnej dzieciom przechowywana jest w kancelarii przedszkola.

  4. Dokumentacja może być udostępniona osobie kontrolującej, delegowanej przez organ prowadzący lub nadzorujący przedszkole.